روانشناسی كودك

نسخه‌ی کامل: عواملي كه موجب ناسازگاري دردانش آموزان ميشود؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
 1)الگوهاى شخصيتى و فردى
برخى از نوجوانان بهتر مى‌توانند خود را تطبيق دهند و در نتيجه قادر خواهند بود خود را با شرايط و انتظارات جديد سازگار کنند. در حالى که نوجوانان ديگر سازگارى کمترى دارند و اغلب در فرايند سازگارى از پاى در مى‌آيند. بطور معمول سه نوع شخصيت، آسيب‌پذيرتر از بقيه هستند. شخصيت‌ەاى سختگير و دقيق، خود محور و خودخواه و حق‌طلب که تصور مى‌کنند هميشه حق با آنهاست و هرگز خطايى از آنان سر نمى‌زند.

  2)محيط
محيطى که نوجوان در آن زندگى مى‌کند، به خصوص محيط خانه، نقش مهمى در سازگارى و يا سازش نايافتگى او دارد.

 3) محرک‌هاى هيجانى آسيب‌زا
مانند شوک‌هاى عاطفى شديد و يا هيجان‌هاى مداوم و طولاني.

  4)خود نوجوان
براى سازگارى مطلوب نوجوان، نيازهاى اساسى‌اش بايد برآورده شود. اين نيازها عبارتند از: نياز به امنيت، نياز به عشق و علاقه، نياز به مصاحب و همنشين، نياز به تنوع و گوناگونى و نياز به رضايت خود.