روانشناسی كودك
مسايل ومشكلات نوجوانان كدامند؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

+- روانشناسی كودك (http://psypooya.ir)
+-- انجمن: روانشناسي تربيتي (http://psypooya.ir/forumdisplay.php?fid=1)
+--- انجمن: انجمن بررسي مشكلات نوجوانان (http://psypooya.ir/forumdisplay.php?fid=38)
+--- موضوع: مسايل ومشكلات نوجوانان كدامند؟ (/showthread.php?tid=29417)



مسايل ومشكلات نوجوانان كدامند؟ - a.a - 2019/01/01

گاهی وقت ها اختلالات هیجانی در دوره نوجوانی مربوط به مشکلات سلامت روان می باشد. اگر نوجوان مدت زیادی را افسرده، پرخاشگر و مضطرب باشد و از خود رفتارهای ناسازگارانه نشان دهد باید به روانشناس و روانپزشک مراجعه نماید.

نوجوانان به خودی خود در این دوره دچار عدم احساس امنیت هستند و اگر نزاعی بین والدین رخ دهد به این احساس افزوده شده و آن ها را آسیب پذیر خواهد ساخت.
دانش آموزان در این سن بسیار حساس هستند نمی توانند برخوردهای تند و خشن مانند تنبیه و بی توجهی معلم را قبول کنند. اگر دانش آموزی به اشتباه تنبیه شود هرگز آن را فراموش نمی کند و عکس العمل های خطرناکی نسبت به معلم نشان می دهد.
تغییرات هورمونی در این دوره آغاز می شود و به دنبال آن ترشح تستسترون در پسران و استروژن در دختران بالا می رود. قبل از این دوره در مورد مسائل جنسی باید آگاهی داده شود چرا که ترشح این هورمون ها باعث رفتارهای جنسیتی در نوجوانان می گردد. مراقبت در داخل و خارج از منزل به عهده والدین و در مدرسه به عهده معلمان می باشد.
در مورد رفتارهای ناسازگارانه و غیر منطقی و اختلالات رفتاری نیاز است که مداخله تخصصی و به موقع صورت گیرد.
با سپردن مسئولیت به نوجوانان استقلال آن ها را تقویت نمایید و وظایفی به او محول نمایید که مطمئن هستید از عهده انجام آن بر می آید.
مراقبت از دانش آموزان راهنمایی بسیار حساس است. چرا که آن ها در مقایسه با دانش آموزان دبيرستاني به دلیل عدم مهارت کافی اجتماعی بیشتر مستعد تجربه افسردگی و اختلالات عاطفی در واکنش به شرایط نامطلوب اجتماعی هستند.
در این دوره گروه همسالان باید جدی گرفته شود چرا که بیشترین تاثیر از این گروه می باشد. دوستانی که فرزندانتان برای خود برگزیده اند را بشناسید و در مورد آن ها با معلم صحبت نموده و سعی کنید با گروه آنها طرح دوستی بریزید.
معلمان و والدین باید ابزاری که دانش آموزان بوسیله آنها با دنیای بیرون ارتباط برقرار می نمایند را بشناسند و کار با آن ها را بلد باشند که بتوانند به طور غیر مستقیم آنها را در دنیای مجازی کنترل نمایند.
فاصله و ترس از والدین در این دوره می تواند یکی از عوامل گرایش نوجوانان به اعتیاد باشد. چرا که آن ها در این سن دچار حالات پرخاشگری و کنجکاوی می شوند.
نتیجه گیری:
دانش آموزان در این دوره مهارت های دبیرستانی ها را ندارند وبيشتر بصورت وابسته عمل مي نمايند. این دوره حساس با تعامل خانه و مدرسه می تواند به سلامت سپری گردد. بعضی اختلالات رفتاری در دوره راهنمایی طبیعی بوده و اقتضای این دوره سنی می باشد. ولی اگر ادامه یابد یک بیماری محسوب می گردد. دانش آموزان در این سن نیازمند به مراقبت معلمین و والدین هستند. اما توجه داشته باشید که این مراقبت ها باید بیشتر غیر مستقیم باشد تا آنها بتوانند استقلال را تجربه نمایند.