امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
راه هاي ترس زدايي معلمان براي كودكان كلاس اولي كدامند؟
#1
1-معلمان باید با استفاده از جملات سرشار از مهر و محبت و نوازش، دانش‌آموزان را آرام کنند و مدرسه را به عنوان محیطی امن، صمیمانه و همراه با آسایش و راحتی برای آنها فراهم کنند.
2-معلمان باید از هرگونه سرزنش، تهدید، تمسخر، آزار و انتقاد و تنبیه خودداری کنند.
لازم است، برخی خطاهای کودک در ورود به مدرسه و دوره اول نادیده گرفته شود.
3-باید به کودکان القا شود که مدرسه جای ترسناکی نیست.
4-معلمان باید جرات و اعتماد به نفس دانش‌آموزان را برای غلبه بر مشکلات درسی افزایش دهند.
5-مشاوره و مذاکره معلمان با اولیای دانش‌آموزان و رسیدن به تفاهم نسبی برای رفع مشکلات دانش‌آموزان کارساز است.
6-باید به کودکان برای رفتن به مدرسه از طرف والدین و معلمان امتیاز داده شود و تشویق شوند. البته بعد از عادت کردن، امتیازات کاهش یابد و حذف شود.
7-از دادن تکالیف سخت بخصوص برای کلاس‌اولی‌ها باید خودداری شود.
8-زمینه دوستی و آشنایی کودکان با سایر همکلاسی‌ها از طرف معلمان باید فراهم شود.
9-فضای فیزیکی مدرسه و کلاس باید شاداب و تزئین شود.
10-لازم است، علت‌ غیبت دانش‌آموزان از نظر جسمی و روانی بررسی و تحلیل شود و فقط به معلول توجه نشود.
11-نیازهای عاطفی، روانی، اجتماعی دانش‌آموزان از طرف معلمان ارضا شود تا آنان احساس کمبود و اضطراب نداشته باشند.
12-رضایت والدین برای همکاری و ارتباط با مدرسه از طرف معلمان و به منظور کاهش مدرسه‌هراسی کسب شود.
13-از سوی معلمان و مشاوران،‌ آموزش‌ لازم به اولیا برای جلب همکاری درخصوص شیوه رفتار با کودکان طرف داده شود تا همدلی و اطمینان خاطر در طرفین به وجود آید.
14-در صورت افت تحصیلی،‌ بروز علائم افسردگی، تهوع و بی‌اشتهایی،‌ دانش آموز باید از طرف معلم و با هماهنگی اولیا به مددکاران اجتماعی، متخصصان مشاوره و روان‌شناسی ارجاع داده شود تا درمان شود و از ادامه اختلالات روانی جلوگیری شود.
15-الگو بودن معلمان در آرامش روحی کودکان و جلوگیری از اضطراب موثر است.
16-رفتار، حرکات و سکنات معلم (مثل حرکات دست،‌ چشم و قسمت‌های مختلف بدن) در ایجاد آرامش یا اضطراب دانش‌آموزان موثر است.
17-آراستگی ظاهر معلم مثل لباس، رنگ لباس و صورت و آرایش معلم در آرامبخشی دانش‌آموزان موثر است.
18-تبعیض قائل نشدن معلم و صبور بودن مقابل ناملایمات دانش‌آموزان ضرورت دارد.
19-به جای وابستگی کودک به معلم بهتر است معلم به کودک وابسته باشد.
20-عوامل نفرت از مدرسه مثل تکالیف سخت و سنگین باید حذف شود.
21-دادن جایزه و هدایا به کودک بخصوص در روز اول ورود به مدرسه از طرف معلم لازم است.
22-معلمان و والدین باید حس استقلال در کودکان ایجاد کنند تا به این باور برسند که بدون والدین می‌توانند در مدرسه مستقل باشند.
23-علت نرفتن کودک به مدرسه باید دقیقا بررسی شود.
ب
24-ا کودک با محبت و ملایم صحبت شود و از تذکرات تند و نصیحت تکراری و بی‌مورد خودداری شود.
25-مثبت کودک برای مدرسه رفتن مورد توجه و تشویق قرار گیرد.
26-به کودک باید نشان داده شود که مدرسه آمدن خیلی مهم و باارزش است و در آینده برای جامعه، والدین و کشور مفید و موثر خواهد بود تا احساس ارزش و غرور کند.
27-اطلاعات لازم از طرف مشاوران ـ والدین درباره مشکلات جسمی و اختلافات خانوادگی کسب و براساس آن برنامه‌ریزی کنید.
نظم و ترتیب را باید به دانش‌آموزان آموخت.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان