امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
علائم كودكان داراي اختلالات يادگيري كدامند؟
#1
ذكر اين نكته بسيار مهم است كه بدليل همبودي اختلالات سلوك وساير ... بهتراست كه دانش آموزان پايه اول ودوم طبق نظر متخصصين اختلالات يادگيري مورد بررسي بيشتر جهت تشخيص بهتر اقرار گيرند.
الف)مشکل خواندن
مشکلات خواندن از مهمترین مواردی است که کودکان با  مشکلات ویژه یادگیری با آن مواجه هستند چون کودکی که نمی تواند بخواند شانس کمتری جهت موفقیت در مدرسه را دارد..
 علائم و نشانگان کودک ناتوان در خواندن :
- حذف حروف یا کلمات (بریده خوانی ) مانند خواندن لاک به جای پلاک .
- اشتباه خواندن حروف به جای یکدیگر (حروف شبیه به هم ) چای را جای یا غاز را غار می خواند.
- حدس زدن کلمات با در نظر گرفتن حروف ابتدا وانتهای کلمات - وارونه خوانی یا آینه خوانی مثلاً : روز را  بصورت زور  می خواند
- مطلب را صحیح می خواند ولی معنی کلمات را درک نمی کند .
- وقتی مطلبی را می خواند حروف یا کلمات را جا به جا می نماید .
مثلاً : جمعیت را جمیعت می خواند یا بشقاب را بقشاب .
- کند خوانی و شمرده خواندن متون درکی .
- ناتوانی در بخش کردن و صدا کشی کلمات .
- اختلال یا ناتوانی در تشخیص حروف الفباء .
- تغییر دادن افعال جمله به میل خود . مثلا ً : مادر سارا برای آنها چای در ست کرد را می خواند – مادر سارا برای آنها چای درست می کرد .
 
ب) مشکل در نوشتن :
مشکل در نوشتن تحت سه عنوان زیر است :
اشکال در نوشتن با دست (دست نویسی )
اشکال درهجی کردن (املاء)
اشکال در بیان نوشتاری (انشاء)
 
1- علائم کودک ناتوان در نوشتن با دست :
 دانش آموز کلمات را بیش از حد کمرنگ می نویسد و یا بیش از اندازه به مداد فشار می آورد.
- دانش آموز کلمات راکج و نامرتب می نویسد.
- کلمات رابیش از حد نزدیک به هم می نویسد یا بین کلمات فاصله ی زیاد می گذارد .
- کلمات را بیش از حد کوچک یا بیش از حد معمول بزرگ می نویسد.
 
2- علائم کودک ناتوان در املاء :
- ناتوان در املای کلماتی که دارای صداهای یکسان و مشابه اند امّا در نوشتن متفاوت هستند .مثل (س- ث-ذ- ز-ض-ظ-ت-ط )دچار اشتباه می شود
- در هنگام املاء کلمات یا حروف را جا می اندازد(حذف می کند )
- اشکال در به خاطر آوردی الگوهای توالی حروف مثلاً کلمه سفره را سرفه می نویسد.
- دانش آموز نمی تواندحروف را با هم ترکیب کند و یک کلمه بسازد و بنویسد .
- دانش آموز نمی تواند کلمات را بطور منظم بنویسد.
- همچنین نمی تواند شکل نوشتاری حروف را به یاد آورد و بنویسد.
- املاء را بسیار کند و آهسته می نویسد بطوری که از دیگردانش آموزان عقب می ماند.
-  دانش آموزازنوشتن دیکته امتناع می کند.
 
 3) علایم کودک ناتوان در بیان نوشتاری :
 - اشکال در دستور و نحو:یعنی دربکاربردن قواعد دستورزبان فارسی ،زمان ها وضمایردچارمشکل است
-  بی نظمی در ترتیب قرار گرفتن کلمه ها .
- عدم هماهنگی میان فعل و ضمیر مورد استفاده .
- ناتوانی در به تحریر درآوردن اندیشه ها .
- عدم رعایت نقطه گذاری .
- اشکال در استفاده از دستورات زبان به هنگام نوشتن.
- ناتوانی در پروراندن یک مقاله یا یک انشاء در سطح یك دانش- آموز عادی  .
- بی سازمانی شدید متن نوشته شده.
- ناتوانی در منظم کردن مطالب در هم ریخته.
 
ج) مشکل در ریاضیات :   
علائم کودک ناتوان در ریاضی
-  ناتوانی در درک مفهوم تناظر یک به یک .
-  ناتوانی در شمارش اعداد.
-  ناتوانی در درک مفا هیم انتزاعی نظیر بیشتر و کمتر .
-  ناتوانی در درک در درک مفاهیم مجسم هندسی مثل بزرگ ،کوچک ،بلندوکوتاه.
-  ناتوانی در مرتب کردن اجسام بر حسب اندازه های آنها .
-  ناتوانی در ایجاد پیوند میان نماد عددی و نماد حرفی آن.
-  ناتوانی در تشخیص ودرک تفاوت میان اعداد ( مثل 7 از 8 یا حتی 3 از 0 )
-  ناتوانی در رونویسی یا نسخه نویسی از اعداد و اشکال.
-  ناتوانی دردرک تفاوت میان اشکال.
-  ناتوانی دردرک تفاوت ارزش مکانی هر رقم .
-  ناتوانی در عملیات محاسباتی (جمع وتفریق وضرب وتقسیم )
-  ناتوانی درانجام جمع و تفریق هایی که نیاز به انتقال اعداد دارد.
-  ناتوانی دردرک مفهوم اندازه گیری (نمی تواند ازخط کش استفاده کند و شیء را اندازه گیری نماید.)
-  ناتوانی در درک ارزش سکّه و اسکناس های رایج.
-  ناتوانی در درک هفته ماه و سال  و قرن.
-  ناتوانی در گفتن زمان ( در یادگیری ساعت مشکل دارد.)
-  علایم محاسباتی را نمی شناسد .
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان