امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نكات كاربردي براي والدين كلاس اولي ها:
#1
1- سعي كنيم طرز تفكرهاي اميدواركننده ، مثبت و خوشايندي را نسبت به مدرسه در ذهن بچه ها  القاء كنيم .

2- توجه داشته باشيم كه ميل به پيشرفت درسي در اكثر كودكان وجود دارد و بهترين و منطقي ترين روش ارضاي اين تمايل ، آن است كه هدفهاي مورد نظر كودك خارج از دسترس او نباشد . اگر انتظارات و توقعات ما از كودك به اندازه أي باشد كه او از عهده برآورده ساختن آنها بر نيايد ، منجر به ايجاد مقاومت منفي در كودك خواهد شد .
3- اصل تفاوتهاي فردي را بپذيريم و انتظار نداشته باشيم كه همه كودكان حتماً به يك ميزان در امور درسي پيشرفت كنند .
4-كودكان خود را وسيله تفاخر و رقابت با ديگران قرار ندهيم .
5- با شناسايي استعداد كودكان ، حتي اگر استعداد آنان در حد بسيار بالايي نيز نباشد ، احساس ارزشمندي و اطمينان خاطر را در آنها بارور سازيم .
6-فعاليتهاي مورد انتظار از كودكان را به گونه أي برنامه ريزي كنيم كه آنها بتوانند هر كدام به فراخور استعدادهاي خود ، موفقيتهايي را كسب كنند .
7- سعي كنيم با پيامهاي غيرانتقادي كه در آن به نياز پذيرفته شدن توجه كافي مبذول مي شود ، كودكان را به همكاري بهتر و مستمر تشويق كنيم .
8- اگر در مواقعي ناچار شديم كه كودكان را مورد انتقاد قرار دهيم ، انتقاد سازنده را مد نظر داشته باشيم ، چون در چنين انتقادي اظهارنظرهاي منفي در باره شخصيت كودك حذف مي شود .
9-اگر مي خواهيم كودكان را مورد تمجيد قرار دهيم ، بايد قدرداني و تمجيد خود را طوري ارائه نماييم كه تلاش و كارهاي توام با موفقيت آنها مد نظر ما باشد ، نه صفات شخصي و شخصيت آنان ، زيرا اگر تمجيد و قدرداني متوجه صفات شخصيتي كودكان شود ، منجر به ايجاد اضطراب مي شود و حالتهاي دفاعي را در كودكان بوجود مي آورد .
10- به هيچ عنوان و در هيچ شرايطي به كودكان برچسبهاي ناروا نزنيم كه اين عامل باعث ناتواني روحي و رواني كودكان در بسياري از زمينه ها مي شود .
11-توجه داشته باشيم كه تدريس صرفاً وسيله أي براي انتقال دانش از ذهن معلم يا محتواي كتاب به ذهن دانش آموزان نيست ، بلكه منظور از تدريس آماده كردن شرايط مناسبي است كه كودكان بتوانند در آن به يادگيري بپردازند و روش درست آموختن را فرا گيرند .
12- تلاش كنيم كه محيط زندگي و محيط آموزشي دانش آموزان پايه اوّل را به محيطي شاد و مورد پسند دانش آموزان تبديل كنيم تا كودكان موقع جدايي از محيط خانواده و پا نهادن به يك محيط جمعي دستخوش فشارهاي رواني و اضطرابهاي حاصله از اين جدايي نشوند .
13- از آنجاييكه تقليد و همانند سازي يكي از مهم ترين روشهاي يادگيري در كودكان است ، بنابراين سعي كنيم كه با رفتارهاي سنجيده و مناسب خود ، الگوهاي محبوب و شايسته اي از جميع جهات براي كودكان باشيم .
14- سعي كنيم با بهره گيري از روشهاي جديد تغيير رفتار در كودكان پايه اوّل ابتدايي ، ناهنجاري هاي موجود در رفتار آنان را از بين ببريم و رفتارهاي سالم و خالص و مفيد را در آنان ايجاد كنيم .
15- براي پيشرفت كودكان در امور درسي ، حس اعتماد به نفس آنها را تقويت كنيم و به قدرت تحمل آنان در رويارويي با ناكاميهاي احتمالي بيفزاييم .
16- با محبتها و نوازشهاي افراطي نسبت به كودكان ، خود باوري و خوداتكايي آنان را به مخاطره نيندازيم .
17- به هيچ عنوان هديه اي را در اختيار مدرسه قرار ندهيم تا معلم به عنوان جايزه به كودك اهدا كند ، چون اين كار عواقب نامطلوبي در روند آموزشي و تربيتي كودكان ايجاد مي كند .
18- اولياي محترم به جاي دخالت مستقيم در امر تحصيلي كودكان ، سعي كنند فعاليتهاي مكمل آموزشي كودكان خود را با تماسهاي مستمر و ارتباطي سازنده با معلمان كودك هماهنگ سازند .
19- توجه داشته باشيم كه آموزشهاي اخلاقي و ديني كودكان را مطابق با ويژگيهاي روحي و رواني آنان برنامه ريزي كنيم .
20- با كودكان به زبان خود آنان سخن بگوييم و زبان كودكي را بيش از پيش ارج نهيم .
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان