امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مشكلات كودكان مقطع اول ابتدايي
#1
اولياي محترم! همه بايد به اين امر اذعان داشته باشيم كه ورود كودك به دبستان ، نقطه عطفي در زندگي او به شمار مي رود و كودك با ورود به دبستان ، زندگي و تجارب جديدي را آغاز نموده و دانستنيهاي مقدماتي براي ورود به زندگي اجتماعي را ياد مي گيرد . بديهي است كه پايه ي اوّل ابتدايي از اهميت و حساسيت فوق العاده اي برخوردار است ، چرا كه اساس و شالوده شخصيت فكري و اجتماعي كودك در اين پايه بنيان نهاده مي شود ،(( بنابراين ما بايد به هوش باشيم كه ناخواسته در ابعاد تخصصي تعليم و تربيت در اين پايه مداخله نكنيم ))، چون كلاً مراحل كار تعليم و تربيت دانش آموزان پايه اوّلي با ظرافت و آگاهي خاصي همراه است و هر نوع اقدامات نسنجيده و دخالتهاي نابجا در آن ، موجب بروز معضلاتي خواهد شد كه رفع آن به سادگي امكان پذير نخواهد بود
با توجه به  اينكه دراين دوماهي كه ازسال تحصيلي مي گذرد هرروزه ما شاهد افزوده شدن تعداد مراجعه كنندگاني بوديم كه هرروز با ابراز عجز وناتواني پشت درمدير مدرسه يا جلو دفتر مشاوره ايستاده و تقاضاي استمداد كردند .درسال تحصيلي پيش ما آمار وحشتناك 10 هزار و653 نفر مردودي را درمقطع اول ابتدايي دركشور تجربه كرديم كه حدودا 1/4 درصد كل دانش آموزان اين مقطع را شامل ميشود كه اين خود نشان دهنده وضعيت وخيم  وبحراني مشكلات  تربيتي دانش اموزان در اين مقطع ميباشد كه با پيش رفتن اين روند مسوولين احتمال اينكه از اين تعداد عده اي دردوران راهنمايي دبيرستان به ترك تحصيل گرايش پيدا كنند  زيرا بسياري از كودكاني كه درمقطع دبستان داراي اختلالات رفتاري هستند از گروه همسالان ومدرسه ترد شده وروبه انزوا ميروند واين  بسيار تاسف بار است كه بسياري از اين دانش آموزان تا سالها شناخته نشده وروبه سوي رفتار ضد اجتماعي ميبرند دربسياري از موارد والدين ومعلمين نحوه برخورد با اين كودكان را نمي دانند واز تنبيه وسرزنش استفاده مي كنند كه پيامد هاي بدتري را به دنبال خواهد داشت( اين اختلالات مي تواند بصورت دروني سازي شده اضطراب يا افسردگي بروز كند) ويا بصورت برون سازي شده (مشكلات ارتباطي با همسالان ومعلم)، وواقعا اين آمار را شوخي نگيريم خود مسوولين آموزش وپرورش واقعا ازاين مساله ابراز تاسف كردند ، اين آمار نميتواند فقط به دليل آموزش وپرورش ضعيف باشد كه نتوانسته انگيزه  تحصيلي را دردانش آموزان بوجود آورد ،شايد يكي از دلايل اين باشد، اما بيشترين علل ضعف وناتواني دانش آموزان ومشكلات رفتاري وروحي آنها ريشه درخانواده آنها دارد دارد . يك پدر ومادر آگاه هميشه براي رشد وشكوفايي فرزند خود برنامه دارند و زمينه هاي لازم را براي رشد وشكوفايي فرزندشان مهيا مي كنند ؟ مدتها به آينده فرزند خود توقعاتي كه از آينده فرزند خود دارند فكر مي كنند ودراين راه ازهيچ كوششي دريغ نمي كنند ؟كمتر پدر ومادري را مي بينيم كه به آينده فرزند خود فكر كرده باشد ؟ همانطور كه شما هميشه درهمه حال درسرمايه گذاري هاي مادي كه مي كنيد به مكان ، زمان ،... فكر مي كنيد ونحوه رسيدن به اهداف مالي خود فكر مي كنيد ، چطور ممكن است كه به آينده ونحوه سرمايه گذاري برروي فرزندانتان كه مهمترين سرمايه هاي عمر شما هستند فكر نكرده باشيد؟؟؟؟
 اهميت مقطع ابتدايي دررشد شخصيتي وپيشرفت تحصيلي دانش آموزان درآينده
1-  ايجاد خود پنداره ها ( كودك از طريق بدست آوردن موفقيت هاي تحصيلي به ارزيابي خود مي پردازد )
2-  رشد روابط اجتماعي( براي اولين بار كودك بطور كامل از كنترل خانواده خارج ميشود)
3-  ايجاد اعتماد به نفس ( با هربار بدست آوردن موفقيت درتحصيل ودرروابط با همسالان كودك به ارزش خود پي مي برد )
دراين ميان خانواده نيز مي توانند به همان اندازه كه موجبات رشد وشكوفايي فرزندانشان را رقم بزنند با ايجاد شرايط اضطراب آور زمینه‌ی بسیاری از مشکلات را هم ایجاد کنند، پیشرفت هاي تحصیلی و همچنین رفتارهای کودکان  در مدرسه می‌تواند گواهی بر دنیای درونی باشد كه والدين درمنزل زيربناي آن را ساخته اند.
گاهی ما  درمدرسه مراجعاني داريم  ، بیان می‌کنند که مدرسه به خاطر رفتار بد کودک از آن‌ها خواسته شده به  مشاوره تربيتي مراجعه كنند. وقتی شرح‌حال کودک و نحو ارتباط والدین را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم. بسیار مشخص است که کودک تحت تأثیر رفتارهای والدین است و حتی در بسیار از مواقع از آن‌ها تقلید می‌کنند، اما حتي درصدي خانواده درخصوص مشكلات شخصيتي ورفتاري كودك خود را مقصر نمي داند وحتي قدمي درراه  حل اين  مشكلات در خانواده برنداشته وبه محض اينكه به مشاور مدرسه مي رسد از  اولين چيزي  كه شكوه مي كند رسيدگي مسوولين مدرسه است ،  درحالی‌که دقیقاً رفتار نادرست دانش آموز  رفتاری است که خودمان به عنوان والدين آنها را  انجام داده ايم يا فشارهاي عصبي است كه خود فرزندمان را درگير اين مسايل كرده ايم نمونه ((پرخاشگري )). «دشنام دادن» یکی از این رفتارها است  بعضي اوقات بايد منصفانه برخورد كنيم ؟؟؟؟؟
اهم مشكلات كودكان درمقطع دبستان :
- يكي از مهمترين مساله اي كه درتمام مشكلات دانش آموزان در رابطه با والدين دخالت دارد رفتار شتابزده واز روي (خشم) والدين است( نياز به تمرين كنترل خشم وحفظ خونسردي دارد)  والدين به محض مشاهده رفتار زشت دانش آموز سريع با آن برخورد  كرده واولين برخورد تنبيه وسرزنش خواهد بودو چنانچه والدين از اين خصوص تامل كنند بسياري ازمشكلات حل خواهد شد، والدين بايد با صبوري با مسايل برخورد كرده وچنانچه خود نتوانسته مشكل را حل كنند با مسئولين ذي ربط مدرسه ومشاورين مطرح كنند .زيرا يك رفتار نابجا والدين منجر به مشكلات زيادي دربزرگسالي خواهد شد
2- دومين مساله اي كه والدين قبل ازبررسي وضعيت روحي رواني فرزندشان  بايد توجه كنند  درمورد مشكلات( وضعيت جسماني كه بايد به آن توجه كنند) فرزند مانند سوزش خارش درد وساير امور ميباشد.( انجام بررسي هاي لازم آزمايشات پزشكي )  وهمچنين دربسياري از موارد كودكان بدليل داشتن وضعيت جسماني يا روابط نامناسب  با همسالان يا مسوولين مدرسه دچار اضطراب درمدرسه ميشوند .
3-سومين مساله (صحبت دوستانه) درمورد مساله وبازخورد مناسب ودرنظر گرفتن اين مساله كه فرزند شما يك فرد بزرگسال نيست وما نبايد از موضع يك بزرگ سال به قضيه نگاه كنيم.
وقتي كودك شما كاراشتباهي انجام مي دهد بجاي سرزنش با او دليل كار را به او توضيح دهيد وبراي او (شفاف سازي )كنيد درصورتيكه كار اشتباه مجدد تكرار شد از انواع راهكارهاي اصلاح رفتار(سايكوتراپي ) استفاده كنيد وتا مي توانيد از تنبيه بدني خودداري كنيد.
چون كه باكودك سروكارت فتاد   پس زبان كودكي بايد گشاد
4-چهارمين موردي كه بايد مطرح كنيم اين مساله است كه اكثريت كودكان درسنين 7 تا 11 علاقه مند به( مسايل  جنسي كودكان) ورفتارهاي ناشايست البته از نظر بزرگسالان هستند كه اين يك امر طبيعي است وازنظر روانشناسي كودك دراين سنين ازيك سري رفتارها و(كنجكاوي هاي جنسي) لذت برده ولي اين لذت شامل لذتي كه بزرگسالان آن را شهواني تعبير مي كنند نيست والدين بايد سعي كنند با پاسخ صحيح ومناسب اين رفتارها را جهت دهي مناسب كنند.
 در صورت مشاهده ی باز ی کودک با آلت خود نباید او را تنبه کرد ویا با جملات آمرانه مثل دست نزن و… منع کرد بلکه می توان با محول کردن یک کار،پرسیدن یک سوال و… او را باز داشت هر چند آغاز دستکاری در این سنین نشانه ی رشد طبیعی کودک است.
هرچند سوالات بسیاری در مورد علل این رفتار کودکان همچنان بی‌پاسخ مانده ولی مسلم است که این پدیده در این سنین موقت است و نیاز به اقدام خاصی ندارد. هرچند لازم است زمینه‌های مذهبی و فرهنگی خانواده مورد توجه قرار گیرد ولی والدین باید از رفتارهای خشن و ترساننده در این مورد بپرهیزند زیرا ممکن است کودک را به سایر فعالیت‌های مضر وادار کند.
مشغول کردن کودک به سایر فعالیت‌ها و (منحرف کردن حواس )بچه‌ از این رفتار و ایجاد زمینه‌ برای سایر فعالیت‌های مفید می‌تواند در ترک این عادت در کودکان مفید فایده باشد. با این حال در صورتی که در کودکان به نوعی متوجه خودارضائی شدید حتماً با روانپزشک مشورت نمائید.
4-  يكي ديگر از مسايل ومشكلات كودكان درمقطع ابتدايي( سهل انگاري درانجام تكاليف است )كه با توجه به اينكه كودك تازه از محيط انعطاف پذير خانواده خارج شده و وارد مدرسه با قوانين دست وپاگير آن شده اند زمان ميبرد تا به اين روند عادت كند
 (يكي از موارد مهم درايجاد اعتماد به نفس  انجام موفق تكاليف منزل است)
والدين همچنين بايد از بكاربردن روش هايي كه دانش آموزان را مايوس مي كند مخصوصا درانجام تكاليف جدا خودداري كنند مخصوصا درانجام تكاليف همپاي كودك باشند وبا اوهمياري كنند همياري كردن به معنا كمك كردن نيست، بلكه كودك بايد بداند شما شرايط او را درك مي كنيد وپشتيبان او هستيد، زيرا ثابت شده كه موفقيت درانجام تكاليف منجر به بالابردن اعتماد به نفس خواهد شد وبالعكس(چاپمن وهمكاران 2000، اليس،2000)
والدين همچنين  بايد از بكار بردن الفاظ كه بار انرژي منفي دارند مثل تنبل،خنگ .... خودداري كنند زيرا بسياري از اين الفاظ از ديدگاه كودك( جنبه ارزش گذاري) دارد ورفته رفته شخصيت كودك ازهمين الفاظ شكل مي گيرد.
5-  پديده بيست گرايي :
دانش آموزان معصوم پايه اوّل كه با شور و شوق زايدالوصفي كار خود را در دبستان آغاز كرده است ، با گفته هاي مكرر پدر ومادر خود مواجه مي شود که : " فرزند عزيزم ، ببين ما مي دانيم كه تو خيلي با هوشي و در اين هيچ شكي نداريم ، بنابراين از تو مي خواهيم به ما قول بدهي كه هميشه تمامي نمراتت بيست باشد " ، و با تكرار روزمره اين گفته ها ، مساله "بيست " در ذهن كودك نقش مي بندد و او ، خود را ناگزير از تحقق آن در جهت ارضاي پدر و مادر خود مي بيند و از اينجاست كه مشكلات روحي و رواني ناشي از اين موضوع در كودك بروز مي كند و او را از اهداف اصلي تعليم و تربيت دور مي سازد .
واما مهمترين مشكل وبزرگترين مشكل اكثريت دانش آموزان كلاس اولي معضلي هست تحت عنوان مدرسه هراسي كه اكثريت والدين درهفته هاي اول با آن مواجه بودند اما تعدادي از دانش آموزان نيز هستند كه بعد از گذشت دوماه هنوز نتوانسته اند خود را با محيط مدرسه وهمسالان وقف دهند.
در واقع مدرسه نماینده دنیای خارج و نوعی واقعیت است که با واقعیتی که کودک در خانه تجربه کرده متفاوت است. گاهی اوقات ترس از مدرسه، از اطلاعات محض از معلم یا دیگران و مقررات خارج از خانه، مقایسه شدن با کودکان نا آشنا و تجربه ترس از شکست ناشی می شود. برخی کودکان به دلیل تمسخر، آزار، تهدید و زورگویی بچه های دیگر و مورد انتقاد قرار گرفتن یا تنبیه شدن توسط معلم از مدرسه می ترسند.
اولياي گرامي ، ختم كلام اين كه ، پايه اوّل ابتدايي به لحاظ حساس و سرنوشت ساز بودن ، تخصص ، دقت نظر ، آگاهي و مشاركت خاصي را از جانب والدين و معلمين دلسوز اين پايه مي طلبد . بياييم همه با هم ، عشق و صفا و صميميت و مهر و وفا و مهرباني را در دل دانش آموزان معصوم پايه اوّلي بارور سازيم . بياييم همه سعي و تلاش خود را در جهت شكوفايي استعدادهاي نهان اين نوباوگان و آينده سازان ميهن اسلامي ، بكار گيريم . بياييم با اقدامات سنجيده و تعليم و تربيت صحيح و علمي و اسلامي اين نوگلان باغ زيباي تربيت را بيش از پيش معطر سازيم .
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان